Deel 2, Hoofdstuk
6 Besmettelijke
ziekten: pokken
From: A Guide to Health by Mahatma Gandhi. Translated from the Hindi by A Rama Iyer, M.A. Published in 1921 by
Nu zullen we overgaan tot de behandeling van
besmettelijke ziekten. Die hebben een gemeenschappelijke oorsprong, maar, omdat
pokken veruit de belangrijkste van hen is, zullen we daar een apart hoofdstuk
aan wijden, en de overigen in een volgend hoofdstuk bespreken.
We zijn
allemaal vreselijk bang voor pokken, en hebben daar vage denkbeelden over. In
Indië vereren we pokken zelfs als een godheid. In werkelijkheid wordt pokken
veroorzaakt, net als andere ziekten, door een ontregeling van de darmen; en het
vergif dat zich in het systeem ophoopt wordt uitgescheiden in de vorm van
pokken. Als deze zienswijze juist is, dan is er absoluut geen reden om bang te
zijn voor de pokken. Als het werkelijk een besmettelijke ziekte zou zijn, dan
zou iedereen die krijgen door zelfs maar aanraken van een patiënt; maar dit
gebeurt niet altijd. Daarom schuilt er echt geen gevaar in het aanraken van een
patiënt, als we daarbij maar enkele essentiële voorzorgsmaatregelen nemen. We
kunnen natuurlijk niet stellen dat pokken nooit wordt overgedragen door
aanraking, want diegene die voldoende vatbaar zijn zullen het krijgen. Vandaar
dat op een plaats waar pokken is verschenen veel mensen op hetzelfde moment
erdoor worden aangevallen. Dit heeft aanleiding gegeven tot het bijgeloof dat
het een besmettelijke ziekte is, en dus tot de poging om mensen te misleiden
tot het geloof dat vaccinatie een effectieve manier van vermijden is. Het
proces van vaccinatie bestaat uit het injecteren onder de huid van een
vloeistof die verkregen is door het aanbrengen van de afscheiding uit het
lichaam van een patiënt met pokken op de uiers van een koe. De oorspronkelijke
theorie was dat een enkele vaccinatie voldoende zou zijn om een mens voor het
leven immuun te maken tegen deze ziekte; maar toen bemerkt werd dat ook
gevaccineerde personen werden aangevallen door de ziekte, werd er als nieuwe
theorie voorgesteld dat de vaccinatie na een bepaalde tijd moest worden herhaald,
en nu is het regel geworden voor iedereen - al eerder gevaccineerd of niet - om
een vaccinatie te halen wanneer er ook maar ergens een pokkenepidemie heerst,
zodat het niet ongewoon is om mensen te ontmoeten die vijf of zes keer zijn gevaccineerd,
of zelfs vaker.
Vaccinatie is een
barbaarse praktijk, een van de meest dodelijke van alle waanideeën die nu de
ronde doen. Ze wordt zelfs niet aangetroffen onder de zogenaamde natuurvolkeren
van deze wereld. De aanhangers zijn niet tevreden met toepassing bij diegenen
die geen bezwaar hebben, maar streven naar invoering voor iedereen via de wet en
met strenge straffen. De praktijk van vaccinatie is niet zo oud, maar dateert
van 1798. Echter, in de betrekkelijk korte tijd die verlopen is zijn miljoenen
ten prooi gevallen aan het waanidee dat diegenen die zich laten vaccineren
beveiligd zijn tegen een aanval van pokken. Niemand kan zeggen dat pokken
noodzakelijkerwijs diegenen zal treffen die niet gevaccineerd zijn, want er
zijn vele gevallen bekend van niet-gevaccineerde mensen die gevrijwaard bleven
van besmetting. Uit het feit dat sommige niet-gevaccineerde mensen wel pokken
opliepen kunnen we natuurlijk evenmin concluderen dat zij immuun zouden zijn geweest
als ze zich wel hadden laten vaccineren.
En daarbij is
vaccinatie een heel smerig proces, want het serum dat bij een mens wordt
ingespoten bevat niet alleen vocht van de koe maar ook van de pokken-patiënt.
De gewone man zou zelfs overgeven bij het zien van dit spul. Als het aan je
hand komt, dan was je die stellig met zeep. De suggestie om ervan te proeven
vervult ons van verontwaardiging en afkeer. Maar hoe weinigen van diegenen die
zich laten vaccineren beseffen dat ze in feite dit smerige spul eten! De meeste
mensen weten dat bepaalde ziekten, medicijnen en vloeibaar voedsel rechtstreeks
in de bloedbaan terecht komen en dat ze veel sneller worden opgenomen in het
systeem dan wanneer ze via de mond zouden binnenkomen. In feite is het enige
verschil tussen injectie en het gewone proces van nuttigen via de mond dat
opname instantaan is in het eerste geval en langzaam in het tweede. En toch
deinzen we er niet voor terug om ons te laten vaccineren! Een rake uitspraak
zegt dat een lafaard een levende dood sterft, en onze overdreven hang naar
vaccinatie is uitsluitend het gevolg van de angst voor dood en misvorming door
pokken.
Ik heb en houd
het gevoel dat vaccinatie een schending is van de grondregels van religie en
moraliteit. Drinken van het bloed van een dood dier wekt zelfs afschuw bij mensen
die vlees eten. En toch, wat is vaccinatie anders dan het tot zich nemen van
het vergiftigde bloed van een onschuldig, levend dier? Het is voor godvrezende
mensen beter om duizend keer het slachtoffer van pokken te worden en een
vreselijke dood te sterven dan zich schuldig te maken aan zo'n heiligschennis.
Enkele van de
meest bedachtzame mensen in Engeland hebben het veelzijdige kwaad van
vaccinatie diepgaand bestudeerd en er is daar ook een Anti-Vaccinatie
Vereniging opgericht. De leden van deze vereniging hebben openlijk de oorlog
verklaard aan vaccinatie, en velen
hebben hiervoor in de gevangenis gezeten. In het kort hebben zij de volgende bezwaren
tegen vaccinatie.
(1) De bereiding van het vaccin op de uiers van een koe
of kalf gaat gepaard met ongehoord lijden van duizenden onschuldige schepsels,
en dit wordt op geen stukken na gerechtvaardigd door de voordelen van
vaccinatie.
(2) Vaccinatie doet in plaats van goed veel kwaad door het
veroorzaken van vele nieuwe ziekten. Zelfs de voorstanders ontkennen niet dat er
na de invoering veel nieuwe ziekten zijn ontstaan.
(3) Het vaccin dat gemaakt is van het bloed van een
pokken-patiënt bevat waarschijnlijk de kiemen van alle ziekten waar hij aan
leed en geeft deze door.
(4) Er is geen garantie dat pokken de gevaccineerden niet
zullen besmetten. Dr. Jenner, de uitvinder van vaccinatie, veronderstelde
aanvankelijk dat volkomen immuniteit kon worden bereikt met een injectie in een
arm; toen dat niet zo bleek te zijn, werd gesteld dat door vaccinatie in beide
armen het doel zou worden bereikt; toen ook dit niet effectief bleek te zijn,
werd ervan uit gegaan dat er in beide armen op meer dan een plaats gevaccineerd moest worden en
dat dit elke zeven jaar moest worden herhaald. Uiteindelijk werd de periode van
immuniteit teruggebracht tot drie jaar! Dit alles toont aan dat dokters zelf
geen goed onderbouwd inzicht in de zaak hebben. De waarheid is, zoals we al
hebben gezegd, dat er niet te zeggen valt dat pokken geen gevaccineerden zullen
besmetten, of dat immuniteit alleen optreedt als gevolg van vaccinatie.
(5) Het vaccin is smerig spul en het is dwaas om te
verwachten dat het ene vuil verwijderd zal worden door het andere.
Met deze en
soortgelijke argumenten heeft de vereniging al een brede publieke beweging op
gang gebracht tegen vaccinatie. Er is bijvoorbeeld een stad waar een groot deel
van de inwoners weigert om zich te laten vaccineren, en waar de statistieken
desalniettemin aantonen dat zij uitzonderlijk vrij van ziekte zijn. Het is nu
zo dat alleen het eigenbelang van dokters de afschaffing van deze onmenselijke
zaak in de weg staat, want de angst voor verlies van het grote inkomen dat zij uit
deze bron verdienen maakt hen blind voor het vele kwaad dat het aanricht. Er
zijn evenwel heel wat dokters die dit kwaad inzien en die vastberaden
tegenstanders van vaccinatie zijn.
Mensen die
gewetensbezwaren hebben tegen vaccinatie moeten vanzelfsprekend de moed hebben
om alle straffen en vervolgingen onder ogen te zien waar ze via de wet mee te
maken kunnen krijgen en zonodig als eenling hun overtuiging verdedigen
tegenover de hele wereld. Zij die slechts ten behoeve van hun gezondheid tegen vaccinatie
zijn moeten zich dit onderwerp volledig eigen maken en in staat zijn om anderen
van de juistheid van hun standpunt te overtuigen, en hen over te halen om dit
standpunt in praktijk te brengen. Maar diegenen die geen uitgesproken standpunt
over vaccinatie hebben of niet de moed hebben om voor hun standpunt op te komen
moeten zich zonder twijfels onderwerpen aan de wetten van het land, en hun
gedrag aanpassen aan de opvattingen en praktijken van de wereld om hen heen.
Zij die bezwaar
hebben tegen vaccinatie moeten des te strikter de eerder vermelde leefregels
voor goede gezondheid in acht nemen; want strikte naleving van deze regels
garandeert dat in het systeem de vitale krachten opkomen die alle ziektekiemen te
lijf gaan. Deze naleving is derhalve de beste bescherming tegen pokken en alle
andere ziekten. Als zij die bezwaar maken tegen het inbrengen van giftig vaccin
in hun systeem zich overgeven aan het nog veel dodelijkere vergif van
zinnelijkheid, dan verliezen zij daarmee
het recht om aan de wereld te vragen om hun kijk op vaccins te aanvaarden.
Wanneer de
pokken hebben toegeslagen is de beste behandeling de "Natte-Lappen-Verpakking"
(Wet-Sheet-Pack), die driemaal daags moet worden toegepast. Dit verlicht de
koorts en de wondjes helen snel. Het is echt niet nodig om olie of zalf op de
wondjes te smeren. Indien mogelijk moet een pap van modder op een of twee plaatsen
worden aangebracht. Het dieet moet bestaan uit rijst en vers licht fruit, en
rijk fruit zoals dadels en amandelen moet achterwege blijven. Normaal gesproken
zouden de wondjes door de "Natte-Lappen-Verpakking" binnen een week
moeten gaan helen; als ze dat niet doen duidt dat erop dat het vergif in het
systeem nog niet volledig is uitgescheiden. We moeten pokken niet zien als
vreselijke ziekte maar als een van de beste middelen van de Natuur om opgehoopt
gif uit het lichaam te verwijderen en de vertrouwde gezondheid te herstellen.
Na een aanval
van pokken blijven de patiënten enige tijd slap en lijden soms zelfs aan andere
aandoeningen. Dit is echter niet het gevolg van de pokken maar van het toepassen
van verkeerde behandelingen om gezond te worden. Zo leidt het gebruik van
kinine tegen koorts vaak tot doofheid en zelfs tot de extreme vorm ervan die bekend
staat als "kininisme". Evenzo leidt toepassing van kwik bij geslachtsziekten
tot vele nieuwe soorten ziekten. En evenzo leidt veelvuldig gebruik van
laxeermiddelen bij verstopping tot aandoeningen zoals aambeien. De enige juiste
wijzen van behandeling zijn die welke proberen om de oorzaak van de ziekte te
verwijderen door strikt in acht nemen van de grondregels voor gezondheid. Zelfs
de dure soorten "Heilige As" (Bhasma) die beschouwd worden als
onfeilbare geneesmiddelen zijn in werkelijkheid heel schadelijk, want hoewel ze
heilzaam lijken roepen ze kwade hartstochten op en verwoesten uiteindelijk de
gezondheid.
Nadat de blaasjes
op het lichaam plaats gemaakt hebben voor korstjes moet daar voortdurend
olijfolie op worden gesmeerd en moet de patiënt elke dag een bad nemen. Dan
zullen de korstjes gauw afvallen en ook de pokken snel verdwijnen, waarna de
huid haar normale kleur en frisheid terugkrijgt.